• slider1
  • slider1
  • slider1
  • slider1
  • slider1
  • slider1

Hipertensiune

Hipertensiunea arterială

Tensiunea

Tensiunea măsoară nivelul presiunii sângelui în artere. Prima valoare, numită presiune sistolică, înregistrează presiunea sângelui atunci când acesta este evacuat din inimă. În momentul în care inima se relaxează, rămâne o presiune dată de tonusul arterial – acest lucru este denumit presiune diastolică. Nivelul normal al tensiunii arteriale este de aproximativ 120mmHg (sistolică) şi 80mmHg (diastolică). Aceste valori pot varia odată cu vârsta, dar sunt dependente şi de starea dvs. generală sau de activitatea fizică. Dacă vi s-a comunicat că tensiunea dvs. este mai mare de 140 cu 90 trebuie să cereţi sfatul medicului de familie.

Cum ştiţi dacă tensiunea dvs. este prea mare?

Singura modalitate de a afla dacă tensiunea dvs. este mare sau nu constă în măsurarea acesteia – tensiunea arterială variază în funcţie de vârstă şi depinde de cât de activi din punct de vedere fizic aţi fost înainte de măsurătoare. Totodată, dacă sunteţi nervos sau anxios, rezultatul poate fi mai mare decât în mod normal.

O valoare ridicată nu înseamnă neapărat că aveţi probleme cu tensiunea – doctorul dvs. ar trebui să vă verifice tensiunea arterială de câteva ori înainte de a decide dacă nivelul acesteia este mai mare decât limita normală admisă pentru vârsta dvs.

Aveţi tensiunea arterială crescută?

O persoană cu tensiune arterială ridicată se simte bine, arată bine şi rar are simptome. Totuşi, tensiunea ridicată face atât inima cât şi arterele să lucreze din greu, ceea ce, în timp, le poate cauza probleme, determinând complicaţii şi, uneori, chiar decesul pacientului. Pentru a preveni astfel de consecinţe, medicul vă poate recomanda să faceţi câteva schimbări în stilul dvs. de viaţă şi anume: să renunţaţi la fumat, să efectuaţi în mod regulat exerciţii fizice şi să adoptaţi o dietă echilibrată. Aceste recomandări pot fi suficiente pentru a menţine tensiunea arterială la un nivel rezonabil, însă există şi posibilitatea ca unele persoane să fie nevoite să ia medicamente – numărul şi tipul de medicamente variază de la o persoană la alta şi depinde de modul în care nivelul tensiunii arteriale răspunde la tratament. Dacă v-a fost prescrisă medicaţie pentru tensiune arterială crescută, va trebui să o luaţi pe tot parcursul vieţii – doar în acest fel riscul unui accident vascular cerebral sau al unui infarct miocardic este foarte mult redus. Medicaţia care scade tensiunea arterială previne de fapt îmbătrânirea precoce a inimii şi a vaselor de sânge.

Care sunt cauzele hipertensiunii arteriale?

De cele mai multe ori nu găsim o cauză a hipertensiunii arteriale – o serie de factori contribuie la creşterea tensiunii arteriale, iar hipertensiunea arterială are tendinţa de a se moşteni din generaţie în generaţie. Doar în aproximativ 5% din cazuri există o cauză – de cele mai multe ori aceasta ţine de funcţia inadecvată a rinichilor. Pe de altă parte, excesul ponderal, consumul ridicat de alcool, excesul de sodiu (găsit în sare) şi o alimentaţiei săracă în fructe şi legume pot duce la o creştere a tensiunii arteriale.

Ce puteţi face pentru a reduce tensiunea arterială?

Un stil de viaţă sănătos poate ajuta la menţinerea tensiunii arteriale la un nivel scăzut. Acest lucru este deosebit de important, dacă vi s-a spus că aveţi hipertensiune arterială.

De aceea, este indicat să vă menţineţi greutatea la un nivel potrivit pentru înălţimea şi constituţia dumneavoastră.

Consumaţi mai multe fructe şi legume şi reduceţi cantitatea de sare din alimentaţi dvs. zilnică.

Sodiul din sare este asociat cu tensiunea arterială ridicată. Sarea de mare, sarea iodată, toate conţin sodiu şi au acelaşi efect asupra sănătăţii vs. ca sarea din mâncărurile gătite.

Pentru a vă asigura că tensiunea arterială rămâne la un nivel sănătos, reduceţi cantitatea de sare pe care o adăugaţi la o masă şi consumaţi mai puţine alimente de tipul celor fast-food.

Includeţi în dieta dvs. zilnică mai multe legume proaspete, fructe şi cereale integrale.

Reduceţi consumul de alcool!

Cantităţi mici de alcool pot oferi o anumită protecţie împotriva bolilor de inimă, în timp ce cantităţile mari de alcool vă pot creşte tensiunea arterială (pe lângă afectarea ficatului şi a inimii).

Dacă obişnuiţi să consumaţi alcool, eşalonaţi cantitatea de băutură pe săptămână, păstraţi câteva zile fără alcool şi nu beţi mai mult decât este recomandat:

  • Pentru bărbaţi – 14 doze standard într-o săptămână.
  • Pentru femei – 7 doze standard într-o săptămână.

Ce înseamnă o doză standard (10 grame de alcool)?

  • O bere mică (330 ml);
  • Un pahar mic de vin (150 ml);
  • Un pahar mic (50ml) de băuturi spirtoase (whisky, vodka sau gin).

Newsletter

Înscrie-te la newsletter-ul nostru pentru a putea fi la curent cu cele mai recente acţiuni şi informaţii.